Importanta vitaminelor in consumul zilnic al alimentelor

1
333

vitamine in alimentatieVitaminele au o importanta deosebita in alimentatia de zi cu zi prin rolul sau de a regla si de a mentine sanatatea organismului uman. Ele sunt indispensabile unei vieti constante si fara excese si sunt preluate prin consumul alimentelor naturale din ratia zilnica sau prin adaugarea unor suplimente nutritive bazate pe produsul unor surse naturale. Aceste suplimente se gasesc sub forma unor pastile,tablete,etc si impreuna cu alimentele naturale,prin consum, sunt pasii spre o mai buna functionare a organismului, contribuind la crestere, la mentinerea vitalitatii si bunastarii generale. Ele sunt substante chimice complexe si  nu trebuiesc confundate cu medicamentele clasice. In stransa legatura cu alte elemente nutritive cum ar fi mineralele, apa, carbohidratii, grasimile, ele alcatuiesc un model de viata foarte sanatos.

Avem o gama larga de vitamine, fiecare cu atributiile si beneficiile lor, obtinute prin consumul anumitor alimente care le contin.

Vitamina A are o deosebita importanta in vederea cresterii si formarii oaselor, este necesara vederii si a rezistentei organismului la infectii. Lipsa acesteia duce la  tulburari de vedere, uscaciunea pielii, atrofie ovariana si testiculara, anemie, alterarea smaltului dentar.
Consecinte benefice: intareste mecanismele de aparare ale organismului, dezintoxica. In asociere cu vitamina E protejeaza organismul impotriva cancerului, amelioreaza vederea nocturna, intretine pielea si mucoasele si cicatrizeaza.
Vitamina A se gaseste in : ficat, untura de peste, oua, legume precum morcovul, cartofii dulci, dovleac; alte legume precum spanacul; fructe precum mango, papaya, curmale; rosii, fasole verde.
Exista si riscuri ale utilizarii in doze masive sau administrate in perioade prea indelungate, astfel aceasta   poate sa devenina toxica.

Vitamina B1 este vitamina care ajuta la functionarea normala a celulelor si a nervilor. Lipsa acesteia din organism este depistata prin stari depresive, teama, iritabilitate, furnicaturi in extremitati, amorteli.
Beneficiile utilizarii : in primul rand este vitamina de baza a intelectualilor pentru ca activeaza memoria si ajuta la schimbul dintre celulele creierului.
Alimentele din care poate fi obtinuta sunt : stridiile, drojdia de bere, carnea, fasolea uscata, portocalele, germenii de grau, painea si cerealele, untul de arahide, ficatul, ouale.
Cauzele care duc la scaderea vitaminei B1 din organism sunt : varsaturile, fermentatia intestinala, febra prelungit, alcoolismul, efortul fizic indelungat.

Vitamina B2 este importanta pentru dezvoltarea normala a organismului, producerea unor hormoni si buna functionare a celulelor rosii si ea este cea care ajuta la furnizarea energiei din carbohidrate, proteine si grasimi. Lipsa acesteia se manifesta prin : uscarea gurii, a limbii si a buzelor, senzatia de caldura in jurul ochilor, pierderea vederii, sensibilitatea la lumina. Inflamarea ochilor, a limbii si a pielii si aparitia depresiilor marcheaza o lipsa foarte mare de vitamina B2 .
Beneficiile vitaminei B2 : o mai buna vederea nocturna, participa la constructia celulara si protejeaza vederea.
O putem gasi in : produsele lactate, carne, peste, cerelale de porumb si vegetale precum broccoli si asparagus, drojdie, afine , oua.

Vitamina B3 ajuta la furnizarea energiei din carbohidrate, proteine si grasimi, efectueaza sinteza grasimilor si ajuta la formarea celulelor rosii.  Lipsa ei duce la slabire, lipsa poftei de manacare, inflamarea pielii si letargie. Daca exista o lipsa mare de vitaminei B3, se poate declansa pelagra,o boala care ataca pielea,  poate fi semnalata prin umflarea limbii si vatamarea sistemului nervos.
Vitamina B3 stimuleaza refacerea celulara a pielii capului si a radacinii parului.
Aceasta se gaseste in : cereale, cartofi, varza, rosii, ficat, galbenus de ou, peste, nuci, carne de pasare.

Vitamina B6 ajuta la prelucrarea aminoacizilor si asezarea proteinelor, ea mai ajuta organismul sa se foloseasca de carbohidati si proteine.  Lipsa ei creeaza : depresie, senzatie de voma, scaderea imunitatii, inflamarea pielii si a venelor, anemie, letargie.
Vitamina B6 este baza functionarii creierului.
Se gaseste in : banane, morcovi, usturoi, varza creata, spanac, ficat, creier, maduva, peste,nuci, alone, rinichi, oua.
In cazul in care se ia in doze mari poate sa devine toxica.

Vitamina B12 este deosebit de necesara pentru producerea carbohidratilor, a proteinelor si a unor aminoacizi si grasimi. Lipsa ei duce la anemie, iar beneficiile administrarii constau in prevenirea anemiei si favorizarea echilibrului nervos.
Aceasta se gaseste in : peste, ficat, galbenus de ou, crustacee, produse lactate.

Vitamina C este folositoare din punct de vedere al formarea colagenului(o proteina care da tarie oaselor, cartilagiilor, muchilor si vaselor de sange) si contribuie la buna mentinere a capilarelor, oaselor si dintilor. Lipsa ei este manifestata prin : ameteli, sangerari nazale, pierderea poftei de mancare, pilea uscata, oasele mai sensibile.
Mai mult, anemia, caderea dintilor si sangerarile sub piele sunt semne ale bolii numite scorbut, cauzele acesteia fiind regasite in lispa acuta a acestei vitamine. Ea este recunoscuta prin efectele sale antiinfectioase.
Se gaseste in: citrice, legume, salate, ficat. broccoli, rosii, cartofi, ardei dulce; spanac.
Folosita in doze mult prea mari, provoaca diaree.

Vitamina D are un rol esential in formarea si mentinerea in buna stare a oaselor si dintilor si ajuta la buna functionare a sistemului nervos si a celui muscular. Lipsa ei duce la schimbari la nivelul oaselor, din punct de vedere benefic, ea permite fixarea calciului la nivelul oaselor.
Aceasta se gaseste in :grasimi animale, lactate, margarina, oua si unt, lumina soarelui.
Dozele luate peste limita pot sa creeze probleme cardiace.

Vitamina E este un antioxidant si stabilizeaza membrele celulelor. Ea protejaza grasimile si vitamina A din organism. Lipsa ei poate fi observata prin aparitia anemiei la copii si vatamarea nervilor la adulti.
Efectele  benefice se rezuma prin facilitarea schimburilor dintre celulele cerebrale., mentinerea pielii supla, intarzierea  aparitiei petelor de varsta si a alunitelor si prelungirea vietii globulelor rosii.
Vitamina E se gaseste in uleiurile vegetale.

Vitamina K are rolul  de a coagula sangele. Lipsa ei este cam rar intalnita, insa consumul de medicamente care afecteaza absorbtia ei, duce la o proasta coagulare a sangelui. Ea este indispensabila pentru coagularea sangelui.
Se gaseste in :spanac, varza, cartofi, capsuni, rosii, ficat, carne, lumina soarelui, margarina, lapte, oua si unt.
O stagnare a dezvoltarii creierului la copii si aparitia anemiei la adulti poate fi rezultatul unei doze prea mari a vitaminei K.

1 COMMENT

LEAVE A REPLY