Măslinele, beneficii INCREDIBILE pentru SĂNĂTATE. Avantajele consumului de măsline

1
13561

Toata lumea stie cat de sanatos este uleiul de masline, insa putini cunosc si beneficiile maslinelor. Descopera motivele pentru care acestea sunt o sursa de sanatate pentru tine!

masline-delicioase

Daca te opresti, in piata sau la supermarket, in fata standului cu masline si arunci o privire, vei vedea in fata ta asternut un curcubeu de culori de la verde la maro, la violet, la negru, cu arome la fel de diverse.

Poate ca nu stiai, insa maslinele necoapte au un gust extrem de amar si nu sunt comestibile. Pentru a deveni fructele gustoase cu care esti familiarizat, aroma amara trebuie eliminata, iar acest lucru se realizeaza printr-o serie de procese variate.

In spatiul mediteranean Septembrie este luna in care se recolteaza maslinele pentru a fi supuse metodelor de prelucrare. Chiar daca latitudinea la care se afla tara noastra nu ne-a permis sa cultivam acest tip de arbore, din fericire putem totusi beneficia din plin pe tot parcursul anului de gustul inconfundabil al maslinelor si de compusii nutritivi ai acestora.

Maslinele se numara printre cele mai vechi alimente cunoscute de om in ciuda faptului ca pentru a fi consumate necesita un anumit grad de prelucrare.

Cand ati aruncat o privire intr-un magazin care comercializeaza astfel de produse ati constatat ca maslinele se gasesc intr-o gama foarte variata de sortimente, si pot avea gust si culoare diferita.  In natura insa, toate sunt verzi si necomestibile in starea care se gasesc. Substanta numita oleuropin, responsabila pentru gustul amar al fructelor proaspete, este eliminata doar prin metode speciale, simpla preparare a produselor nefiind o solutie.

Sa vedem insa din ce motive ar trebui ca dieta noastra sa includa frecvent astfel de fructe sau produse derivate din ele (uleiul de masline). Nu exista o categorie de fructe “privilegiate”, toate sortimentele au un nivel asemanator de nutrienti, este important insa sa cunoasteti daca sanatatea va perimte sa le conusmati sarate sau dietetice.

Maslinele sunt bogate in substante minerale (precum fierul, cuprul), vitamina E si fibre vegetale. Chiar daca au un continut ridicat de grasimi (15-35%) acestea sunt o sursa excelenta de acid oleic.

Uleiul de masline are un  continut ridicat de grasimi monosaturate si antioxidanti care ofera protectie impotriva bolilor de inima. De asmenea, uleiul de masline ridica nivelul colesterolului bun (HDL) si ajuta la controlul colesterolului “rau” (LDL).

Cercetarile efectuate in domeniu au aratat ca grasimile pe care le contin maslinele reduc riscul declansarii unor boli precum diabetul, ateroscleroza, cancerul de colon sau astmul bronsic.

Uleiul de masline poate fi folosit atat in alimentatie (mai ales in salate) cat si ca o alternativa naturala la cremele comerciale si sapunuri. Vremea rece, incalzirea artificiala, poluarea, stresul si oboseala pot avea efecte daunatoare asupra pielii, unghiilor si parului. Uleiul de masline este tocmai ceea ce avem nevoie in astfel de situatii pentru ca hidrateaza si protejeaza cu multa eficienta partile afectate.

Maslinele sunt culese in diferite stadii de maturitate, fiind apoi preparate prin mai multe procese. Este vorba despre inmuierea in ulei, apa, saramura sau despre ambalarea in sare. O metoda artificiala, insa mai rapida, utilizata pentru conservarea maslinelor negre este inmuierea lor intr-o lesie speciala care indeparteaza aroma amara. Recomandarea specialistilor este, insa, sa optezi pentru maslinele preparate traditional, diferenta contand pentru sanatatea ta.

Maslinele pot fi consumate crude sau pot fi gatite in foarte multe forme. De pilda, daca adaugi masline in friptura de la cuptor, acestea vor fragezi carnea, iar maslinele presarate pe o pizza delicioasa ii vor spori gustul, adaugand o aroma deosebita.

Oricand te poti bucura beneficiile maslinelor, fie ca le folosesti acasa cand gatesti, fie ca iti comanzi o pizza la domiciliu, in cazul in care vrei sa iti astamperi foamea fara prea mari eforturi. Ai fi uimit sa aflii ca, spre deosebire de alte mancaruri de genul fast food, pizza poate constitui o dieta de-a dreptul sanatoasa, reprezentand un fel de mancare plin de substante nutritive. Este dovedit faptul ca o pizza gatita cu ulei de masline, sos de rosii, legume si grau integral scade risul de hipertensiune si previne atacul de cord.

Maslinele verzi si maslinele negre nu sunt, de fapt, tipuri diferite, ci diferenta dintre ele consta in faptul ca cele verzi sunt culese din pom cat inca sunt verzi, iar cele negre sunt maturate in copac. Astfel, se explica textura mai moale si gustul mai putin amar al maslinelor negre, spre deosebire de cele verzi.

In ceea ce priveste beneficiile consumului de masline, un aspect important legat de acestea este faptul ca au un indice glicemic mic: 15. Acest indice poate fi gasit, de asemenea, la varza, broccoli, ceapa, praz, ciuperci si altele. Un indice glicemic mic elibereaza energia treptate, pe cand alimentele cu un indice glicemic mare conduc la cresterea nivelului de zahar din sange. Acest lucru implica o energie de scurta durata care conduce la aparitia nevoii de a mai manca din cauza lipsei de satietate.

Maslinele sunt bogate in fier, vitamia E, cupru, fiind, de asemenea, o sursa excelenta de fibre. In ceea ce priveste nivelul de grasime al maslinelor, este adevarat faptul ca acestea contin grasimi, insa este vorba de grasimi monosaturate, deci sanatoase. Ele reduc riscul de arteroscleroza, crescand, in acelasi timp, nivelul de HDL, adica nivelul colesterolului bun.

Prin continutul bogat in grasimi monosaturate si vitamia E, maslinele dispun de proprietati antiinflamatorii care ajuta in cazul osteoartritei, artritei reumatoide sau al astmului. Vitamina E, se dizolva in grasimi, fiind cunoscuta drept un excelent antioxidant, incetinind totodata procesul de imbatranire si actionand puternic in procesul de eliminare a apei din organism.

Whfoods.com informeaza ca o cura de masline are rolul ed a neutraliza actiunea radicalilor liberi, principalii raspunzatori pentru aparitia diabetului sau chiar a cancerului.

Consumate in salate, maslinele sunt un excelent energizant, normalizand valoarea colesterolului si fiind perfecte pentru persoanele in varsta, predispuse infarctului si bolilor cardiovasculare.
Maslinele detin si rolul de a impiedica mutatiile celulare care favorizeaza aparitia bolii necrutatoare, cancerul. Grasimile din masline si vitamina E te protejeaza impotriva cancerului de colon. S-a creat si o legatura intre consumul de masline si preventia cancerului la san.

Specialistii recomanda maslinele si uleiul de masline pentru consumul zilnic si inlocuirea alimentelor din bucatarie care, fiind prelucrate prin procedee chimice complexe, dauneaza, pe termen lung, sanatatii.

Beneficii pentru sănătate ale măslinelor

Desi sunt un aliment bogat in grasimi (80% – 85% din caloriile sale provin din acestea), maslinele furnizeaza grasimi de calitate, precum acidul oleic (acid gras mononesaturat), acid linoleic si acid alfa-linoleic (o grasime esentiala omega-3), toate asociate cu un risc mai mic de dezvoltare a bolilor cardiovasculare si cu un nivel optim de colesterol bun HLD in organism.

Studii recente arata ca grasimile mononesaturate provenite din masline ajuta la reducerea presiunii arteriale, in special datorita acidului oleic cu actiune benefica la nivel celular. Alte beneficii semnificative izvorate din proprietatile nutritive ale maslinelor sunt

– Prevenirea bolilor cronice. Maslinele contin compusi fenolici importanti, precum oleuropeina si oleocantalul, responsabili cu gustul amarui, specific al acestor fructe. Cele doua substante se numara printre cei mai puternici antioxidanti din natura, care alaturi de vitamina E si carotenoizii din masline, joaca un rol vital in prevenirea cancerului, inflamatiilor, bolilor coronariene, afectiunilor nervoase degenerative si a diabetului.

– Mentinerea integritatii membranelor celulare. Continutul bogat de vitamina E din masline, un antioxidant solubil esential pentru numeroase functii fiziologice, asigura mentinerea integritatii membranelor celulare si a membranelor mucoase (inclusiv la nivelul pielii), prin protectia sporita impotriva actiunii radicalilor liberi.

– Asigurarea aportului zilnic optim de micronutrienti. Maslinele furnizeaza cantitati importante de calciu, cupru, fier, mangan si zinc. Mai mult decat atat, sunt surse alimentare pretioase al complexului de vitamine B (niacina, colina si acid pantotenic, in special).

– Tratarea constipatiei. Maslinele au si un efect stimulativ pentru sistemul digestiv, fiind recomandate pentru consum in cazul constipatiei. Excesul de masline poate fi, insa, periculos pentru persoanele care sufera de obezitate sau hipertensiune arteriala.

– Reglarea colesterolului in organism. Grasimile mononesaturate din masline ajuta la reglarea nivelului total de colesterol in corp, prin reducerea celui rau (LDL) si suplimentarea celui bun (HDL).

– Prevenirea ingrasarii. Maslinele au un indice glicemic mic (15), precum in cazul legumelor crucifere, al cepei sau al ciupercilor. Aceasta caracteristica nutritionala este importanta pentru prevenirea ingrasarii, intrucat mentinerea nivelului de zahar in sange la un nivel scazut asigura si reglarea apetitului alimentar.

– Combaterea inflamatiilor in corp. Grasimile mononesaturate si vitamina E din masline sunt un adevarat cocktail de eliminare si prevenire a inflamatiilor in corp, ceea ce inseamna ca acest aliment poate ajuta la combaterea simptomelor bolilor inflamatorii, precum osteoartrita, artrita reumatoida sau astmul. Proprietatile antiinflamatorii ale maslinelor ajuta si la incetinirea proceselor oxidative la nivel celular, incetinind imbatranirea organismului si stimuland eliminarea apei din corp.

– Facilitarea pierderii in greutate. Inlocuirea grasimilor saturate din dieta cu cele mononesaturate (din masline) faciliteaza pierderea in greutate, potrivit specialistilor. In urma unor studii de specialitate, cercetatorii au descoperit ca uleiul din masline descompune grasimile din celulele grase, reducand astfel tesutul adipos de la nivelul abdomenului si rezistenta la insulina. Statisticile medicale arata ca persoanele care mananca in mod regulat masline consuma mai putine calorii in fiecare zi si sunt rareori supraponderale. Testele de sange au aratat ca maslinele stimuleaza productia de serotonina, un hormon care induce starea de satietate. Cercetatorii spun ca maslinele pot ajuta la reducerea aportului zilnic de calorii cu pana la 200 kcal.

– Mentinerea sanatatii parului si a pielii. Maslinele negre sunt bogate in acizi grasi si antioxidanti care hranesc, hidrateaza si protejeaza pielea si parul (vitamina E contribuie cel mai mult la acest efect benefic). Tocmai din acest motiv, uleiul de masline este inclus in numeroase tratamente de infrumusetare si considerat un agent nutritiv si hidratant excelent.

– Controlul alergiilor. Noile cercetari vorbesc despre impactul pozitiv direct al proprietatilor antiinflamatorii detinute de masline asupra alergiilor. Extractele din masline actioneaza similar cu medicamentele antihistaminice la nivelul celular, potrivit unor experimente de laborator. Acestea blocheaza receptorii de histamina si tempereaza raspunsurile alergice in contact cu alergenii. Oamenii de stiinta au ajuns la concluzia ca maslinele ar trebui sa fie o parte importanta a dietei antialergice, intrucat imbunatatesc circulatia sanguina, ajuta la usurarea respiratiei si inlatura eficient toate simptomele alergice, chiar si dupa debutul lor.

1 COMMENT

  1. Imi poate spune cineva,care este nr maxim de masline ce poate fi consumat intr-o zi,pt o dieta sanatoasa ?

    multumesc !

LEAVE A REPLY