Taxa auto se schimba din nou: Timbrul de mediu ar putea deveni impozit anual

0
350

Taxa-de-poluare

Timbrul de mediu s-ar putea transforma in impozit anual, insa aceasta modificare ar reprezenta o bomba sociala pentru soferii romani, care nu isi schimba masina prea des.

Deputatul UDMR, Jozsef Moldovan, initiatorul proiectului care are parte de sustinerea tuturor partidelor, a transmis ca scopul este aplicarea principiului “poluatorul plateste”, care nu e respectat prin actele legislative actuale, potrivit Profit.ro.

Ideea este ca impozitul anual va fi mai mic la inceput, iar apoi va creste gradual, in baza faptului ca o masina mai veche polueaza mai mult.

Este luat in calcul un coeficient care tine cont de durata medie de folosire a unei masini, care ar fi de 15 ani, pe baza datelor Registrului Auto Roman.

Initiatorul sustine ca va fi descurajata achizitia de masini vechi, poluante, iar proprietarii nu isi vor mai inmatricula autovehiculele in tarile vecine Romaniei, unde nu sunt cerute astfel de taxe sau suma de plata este mai mica.

O taxa care a facut mai mult rau decat bine

Taxa de poluare, indiferent sub ce forma a fost promovata in ultimii ani, a facut mai mult rau decat bine industriei auto romanesti si parcului auto, sustin analistii firmei KeysFin, care ofera servicii de business information si credit risk management.

“Inca din momentul primei taxe, am spus faptul ca nu respecta legislatia europeana, pentru ca introduce discriminari intre proprietarii de masini si blocheaza liberul trafic al marfurilor in UE. Dincolo de sumele incasate de statul roman, care ar fi trebuit sa fie folosite pentru dezvoltarea infrastructurii – lucru care nu s-a intamplat – taxa de poluare a facut mai mult rau decat bine parcului auto.

Multi dintre romani au profitat de legislatia plina de lacune si au inmatriculat masinile in Bulgaria sau au cumparat masini second-hand la care, in mod paradoxal, taxa a fost mai mica. Astfel ca Romania s-a umplut din nou de rable, iar nivelul de poluare a crescut“, se arata intr-o declaratie remisa Ziare.com.

Introducerea unui impozit anual platit in functie de gradul de poluare al masinii este de natura sa elimine discriminarile intre proprietarii de masini si sa descurajeze achizitia masinilor vechi. Iar daca va respecta principiul “poluatorul plateste”, ar trebui ca acest impozit sa stimuleze achizitia de masini noi. Cel putin in teorie.

Impozitele vor fi mai mici pentru masinile noi decat pentru cele mai vechi de 10 ani, fapt care poate determina multi proprietari sa mearga la dealeri. Ramane de vazut insa daca si dealerii auto, alaturi de finantatori (banci, societati de leasing etc.), vor veni cu pachete de oferte atractive de tip buyback (serviciu care are ca scop facilitarea achizitiei unui autoturism nou de catre un client prin oferirea unui pret de rascumparare convenabil pentru masina pe care acesta o are in prezent in proprietate – n.red.), care sa stimuleze achizitia de masini noi”, sustin analistii KeysFin.

Va fi o bomba sociala?

Pe de alta parte, introducerea unui asemenea impozit ar putea avea impactul unei bombe sociale, in conditiile in care mare parte din parcul auto este format din masini mai vechi de 10 ani, atrag atentia specialistii KeysFin.

“Cum puterea de cumparare in Romania este foarte redusa, un impozit de poluare de tipul celor practicate in tarile occidentale va insemna ca multi dintre proprietarii de masini vor trebui sa renunte la ele. In aceste conditii, se naste o intrebare: Este pregatit sistemul de transport in comun romanesc sa preia impactul unei asemenea masuri?”, se intreaba analistii KeysFin.

De asemenea, ramane de vazut daca guvernantii vor risca introducerea unui asemenea impozit in 2016, pentru ca este an electoral. “Nu este exclus ca discutiile despre acest demers sa fie amanate dupa alegeri, in 2017. Indiferent de momentul ales, avand in vedere standardele europene, introducerea impozitului va fi inevitabila”, au mai spus analistii KeysFin.

Impozitul auto, doborat usor in instanta

Avocatul Adrian Cuculis sustine ca, din punctul sau de vedere, aplicarea impozitului pe durata medie de viata a autoturismului este o incalcare grava a dreptului la proprietate, prin grevarea de un anumit bun a unei taxe esalonate pe ani de zile.

Nu va debloca piata auto si va starni un val de nemultumiri, fiindca taxa va fi una mult mai mare pentru masinile noi, simtindu-se evident discriminati in baza principiului ‘poluatorul plateste'”, a precizat avocatul Adrian Cuculis, pentru Ziare.com.

El considera ca acest principiu nu trebuie interpretat in sensul ca masinile la mana a doua vor fi functionale mai putin timp, fiindca asta inseamna “o interpretare exhaustiva si intolerabila in cutuma UE”.

“In fine, daca va fi adoptat in aceasta forma, fara probleme actul normativ va putea fi doborat in instanta de catre orice nemultumit. Citind proiectul, parca cei implicati si-ar dori sa faca legi strambe“, a conchis avocatul.

LEAVE A REPLY