Metrorex ţine la secret graficul lucrărilor şi banii cheltuiţi

0
106

METROU DRISTOR

SC Metrorex SA refuză să dea socoteală contribuabilului român cu privire la stadiul lucrărilor la Magistrala 5. A trebuit să apară o hotărâre de guvern ca să aflăm că primul tronson Drumul Taberei-Universitate din cadrul M5 are o întârziere de cel puţin doi ani. Opacitatea Metrorex se reflectă şi asupra sumelor suplimentare, inclusiv dobânzi şi penalităţi, pentru împrumutul pe care statul român l-a făcut la Banca Europeană de Investiţii (BEI). În mentalitatea Metrorex, bucureştenii nu trebuie să afle care este stadiul exact al lucrărilor, întârzierile, calendarul execuţiei şi sumele cheltuite din bani publici.

Fără să ofere explicaţii şi detalii cu privire la situaţia lucrărilor după surparea care a avut loc în luna decembrie 2015 în zona Eroilor, Metrorex a anunţat că săptămâna viitoare cele 14 persoane care au fost evacuate din case se pot muta înapoi. Firesc ar fi fost să existe o colaborare între Metrorex şi Municipalitate, care, la rândul său, să anunţe suspendarea restricţiilor de trafic şi reluarea circulaţiei. Numai că Primăria Capitalei nu ştie nimic despre anunţul Metrorex ca să ne comunica noutăţi despre traficul din zona Eroilor. Ziarul PUTEREA a oferit Metrorex un spaţiu în care să prezinte periodic, dacă zilnic nu se poate, stadiul lucrărilor la Magistrala 5 de metrou. Răspunsul şefei biroului de presă, este stupefiant.

“Mulţumim foarte mult pentru buna intenţie, dar, zilnic, nu este posibil să vă transmitem rapoarte. Vă vom oferi, periodic, informaţii despre stadiul lucrărilor. De altfel, avem şi un site dedicat Magistralei 5 de metrou, www.metrorexm5.ro, pe care vă invităm să-l vizitaţi”, este răspunsul primit de la Metrorex.

Cu alte cuvinte, Metrorex nu se simte dator să dea socoteală bucureştenilor despre cum şi cât lucrează, deşi este finanţat din bani publici şi creează mare deranj sutelor de mii de oameni care tranzitează zona Eroilor.

Un site uitat

Conştiincioşi, reaccesăm site-ul indicat de reprezentanta Metrorex. Constatăm că site-ul nu a mai fost actualizat din 22 decembrie 2015, când pe fondul emoţiilor create de surpare nu se promitea informări zilnice. “S-a instalat un sistem dedicat pentru monitorizarea 24 din 24 de ore a tasărilor suprafeţei afectate şi pentru clădirile adiacente, cu citire din oră în oră, iar, după stabilizare, la fiecare 3 ore. Facem precizarea că în acest moment situaţia este stabilă şi nu au mai fost înregistrate tasări. Cerem scuze pentru disconfortul creat atât locatarilor zonei, cât şi cetăţenilor capitalei pentru devierile de trafic. Proiectul Magistralei 5 de metrou, cu termen de finalizare sfârşitul anului 2016, este finanţat din fonduri structurale nerambursabile în cadrul Programului Operaţional Sectorial – Transport 2007 – 2013”, se spune în finalul ultimei comunicări.

De altfel, este singura menţiune referitoare la termenul de finalizare a lucrărilor la Magistrala 5. Nici măcar la secţiunea descrierii proiectului nu se spune data la care au început lucrările şi data la care se vor termina. După cum se poate vedea, nici una din staţiile aflate în lucru nu este terminată 100%, iar lucrările s-au împotmolit la Eroilor 2. În aceste condiţii este greu de crezut că până la sfârşitul acestui an se va avansa până la staţia Universite, pentru ca apoi să se meargă spre al doilea tronson al lucrărilor. De altfel, dacă citim Hotărârea de Guvern emisă în 16 februarie 2016, vom vedea că se avansează termenul de “finele anului 2017” când “toate componentele proiectului trebuie finalizate şi puse în deplină funcţiune”. Fostul Guvern a început tratativele cu Banca Europeană pentru Invesiţii (BEI) de prelungire a termenului de împrumut încă de anul trecut, dar abia pe 16 februarie 2016 a fost ratificat de actualul Executiv.

Amendamentul incomod

Din Hotărârea de Guvern aflăm că finanţarea Magistralei 5 de metrou nu se face doar din fonduri structural nerambursabile, ci şi din împrumuturi de la BEI.

“Articol unic. — Se aprobă Amendamentul nr. 1 convenit prin schimbul de scrisori între Guvernul României şi Banca Europeană de Investiţii semnate la Bucureşti la 9 decembrie 2014 şi 3 august 2015 şi la Luxemburg la 22 iulie 2015, la Contractul de finanţare dintre România şi Banca Europeană de Investiţii aferent Proiectului de modernizare a metroului din Bucureşti — etapa a IV-a, Magistrala 5 Drumul Taberei- Pantelimon, tronsonul Drumul Taberei—Universitate, semnat la Bucureşti la 12 noiembrie 2009, aprobat prin Legea  nr. 133/2010, cu modificările ulterioare. Ştergerea sintagmei „Rapoartele privind progresul proiectului pe parcursul implementării proiectului care vor fi înaintate în cel mult 30 de zile de la finalizarea fiecărei perioade de raportare”, în conformitate cu informarea primită de la Banca Europeană de Investiţii nr. OpsA/SEE-2FSC/nv la 30 august 2012”, se spune în Hotărârea de Guvern.

Din acest paragraf reiese că Metrorex respinge solicitarea de a informa BEI despre stadiul proiectului, după cum nu ne informează nici pe noi ce dobânzi vom plăti pentru prelungirea contractului. Alte noutăţi legate de achiziţii aflăm în acelaşi act normativ.

„Cea de-a doua componentă a proiectului constă în achiziţionarea a 37 noi trenuri care vor permite punerea în funcţiune a Magistralei 5 (13 unităţi) şi înlocuirea vagoanelor vechi (24 unităţi) utilizate în prezent pe liniile existente de metrou, prin redistribuirea a 8 trenuri noi din cele 21 de unităţi iniţial prevăzute pentru Magistrala 5 de metrou. Calendar: Toate componentele proiectului trebuie finalizate şi puse în deplină funcţiune până la finele anului 2017”.

LEAVE A REPLY