Lovitură pentru firme și PFA! Proiectul e deja pe masa Guvernului

0
772

Taxe

Normele modificate ale Codului fiscal, care clarifică stabilirea taxei pentru clădirile mixte, folosite atât ca locuință, cât și ca sediu de firmă sau PFA, vor fi aprobate în ședința de guvern de săptămâna viitoare, potrivit informațiilor Profit.ro. Având în vedere că termenul limită de depunere a declarațiilor este ultima zi din martie, cei care așteaptă noile prevederi vor avea cel mult două săptămâni la dispoziție, scrie Profit.ro.

Stabilirea taxei locale și declararea acesteia de către proprietarii persoane fizice care dețin clădiri mixte este, oficial, neclară și în acest moment, cu toate că Ministerul de Finanțe a publicat un proiect de modificare a normelor, pe 17 februarie. Conform informațiilor Profit.ro, procesul de avizare se va încheia până săptămâna viitoare, când proiectul va fi aprobat de guvern și trimis la publicare.

Schimbarea sistemului de taxare a clădirilor din acest an a creat dificultăți, în special, persoanelor care și-au înregistrat firmele sau PFA acasă. „Clădirile mixte deținute de persoane fizice sunt de două tipuri: cele în care spațiile destinate celor două scopuri rezidențial și nerezidențial sunt sau pot fi delimitate distinct și cele în care spațiile nu sunt sau nu pot fi delimitate distinct. Al doilea caz este cel pentru care proiectul aduce clarificări. Pentru aceste clădiri, încadrarea în categoria rezidențial sau nerezidențial se face în funcție de persoana care decontează cheltuielile cu utilitățile, indiferent, subliniez, indiferent dacă în clădire se desfășoară sau nu activitate economică”, explică Andreea Steinhart, partner Contexpert.

taxe (1)

Astfel, clădirea se încadrează în categoria nerezidențial dacă cheltuielile cu utilitățile sunt decontate/deduse de persoană juridică sau de PFA care își are sediul în clădire, respectiv rezidențial dacă cheltuielile cu utilitățile sunt decontate de proprietarul persoană fizică.

Proiectul prevede că prin cheltuielile cu utilitățile se înțelege: cheltuieli comune aferente imobilului, energia electrică, gaze naturale, termoficare, apa, canalizare.

„Foarte important este că proiectul precizează că și în cazul în care la sediu se desfășoară activitate economică, dar nu se deduc utilitățile, impozitul este ca pentru clădiri rezidențiale. Clarificarea este necesară pentru că în textul Codului fiscal nu se prevede acest lucru. Din această cauză, direcțiile de taxe locale solicită și în acest moment, pentru că normele modificate nu au fost încă publicate ca persoană să dovedească cu documente că nu desfășoară activitate pentru a încadra clădirea în categoria rezidențial, certificat constatator de mențiuni de la Registrul comerțului, punct de lucru înregistrat etc”, spune Andreea Steinhart.

LEAVE A REPLY