Trenurile CAF, bomba cu explozie întârziată de la metroul din București

0
119
noul_metrou_caf_06412100
Incidentele tehnice de la metroul bucureștean au o frecvență foarte mare în ultima perioadă, mai exact din momentul în care Metrorex a decis să achiziționeze trenuri CAF, scrie ActiveNews.ro.
Prima problemă a acestor trenuri de producție spaniolă a fost că erau prea mari pentru stațiile din București! Este primul indiciu că achiziția acestor trenuri s-a făcut pe criterii dubioase. Pentru a le face loc în stații, Metrorex a tăiat din peroane, astfel că au apărut accidente în momentul în care pasagerii urcau în trenuri, distanța dintre vagon și peron ajungând chiar la 20 cm! După un astfel de accident reclamat la ANPC, s-a pus problema ca stația Piața Victoriei 1 să fie închisă. Incidentul a fost mușamalizat rapid.
După achiziție, s-a constatat că din aceste trenuri lipseau piese și cădeau șuruburi, problemă monitorizată și de către SRI.
Se pare că trenurile CAF au mari probleme tehnice, circulând cu greutate, ceea ce duce la timpi foarte mari de așteptare la ore de vârf. 7-8 minute de așteptare dimineața sau seara reprezintă enorm pentru cine circulă cu acest mijloc de transport.
Presa a relatat că trenurile CAF au probleme cu pernele de aer, intrând deseori în service pentru reparații. Acest lucru pune în pericol siguranța cetățenilor.
Cazul achiziției trenurilor CAF a intrat în atenția DNA. În decembrie 2015, procurorii anticorupție au trimis în judecată un angajat al Metrorex și un reprezentant al societății Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) în dosarul licitației de achiziție a 51 de trenuri de metrou.
CAF a câștigat licitația lansată încă din 2014 cu o ofertă de 6,06 milioane de euro pe tren, adică un maxim de 309 milioane de euro pentru setul maxim de 51 de trenuri, deși ofertă spaniolilor a fost pe locul trei că valoare. ASTRA Arad a făcut o ofertă de 272 milioane de euro (5,1 mil per tren), dar a fost respinsă. De menționat că toate trenurile de metrou din 1979 și până la achiziția Bombardier au fost făcute la Arad și au circulat foarte bine.
În ultimele două zile au avut loc două incidente la metrou. Luni, un tren a rămas blocat pe magistrala Dristor 2, iar marți un tren s-a defectat pe tunelul dintre stațiile Universității – Piața Unirii.
Peste 600.000 de oameni folosesc zilnic metroul din București.
DREPT LA REPLICĂ: Ulterior publicării acestui articol, CAF a trimis pe adresa ActiveNews un drept la replică pe care îl publicăm integral.
Ca urmare a aspectelor semnalate de dvs. în articolul menționat, Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles SA (CAF) face următoarele precizări:
–  Regretăm incidentul produs ieri seară (29.03.2016), defecțiunea trenului fiind una de natură electrică la un contactor electric (un întrerupător) de la computerul de bord al trenului. Trenul a fost tractat până în stația Universitate unde pasagerii au fost evacuați la câteva minute după ce s-a produs defecțiunea. Ulterior garnitura a fost transportată până la depoul Berceni unde s-au efectuat teste și s-a înlocuit acea piesa. Astăzi trenul circulă în mod normal și în siguranță.
–  Referitor la problema trenurilor CAF semnalată de dvs: “că erau prea mari pentru stațiile din București!”, vă aducem la cunoștință următoarele:  “CAF a respectat întrutotul cerințele din caietul de sarcini întocmit de Metrorex și a livrat trenuri proiectate și asamblate pentru a răspunde întrutotul acestor cerințe, precum și normelor de accesibilitate UE. Procesele verbale de recepție certifică faptul că dimensiunile trenurilor furnizate de CAF au fost verificate înainte de livrare și sunt în concordanță cu cerințele Metrorex. În cadrul licitației din 2011, Metrorex a avut standarde tehnice mult mai stricte referitoare la distanța dintre tren si peron – trecând de la cerința de 140mm în 2004 la 100mm în 2011 – pentru a înbunătății siguranța și confortul pasagerilor. Vă confirmăm că nu au existat erori de proiectare sau de fabricație. Ajustarea peroanelor construite în urmă cu câteva decenii, care nu permit accesul ușor și în siguranță al pasagerilor cu mobilitate redusă, constituie o practică obișnuită în toată lumea. Astfel de modificări sunt des întâlnite în cazul sistemelor feroviare noi instalate în rețele de transport mai vechi; pe măsură ce precizia ingineriei feroviare a evoluat, au trebuit făcute modificări atât la vagoane, cât și la peroane, pentru a le adapta noilor standarde. De exemplu, în orașul St. Etienne din Franța, tramvaiele au fost concepute de CAF pentru a putea rula pe străzi foarte înguste. Operatorul rețelei de tramvai a modificat peroanele pentru a asigura accesibilitatea scaunelor cu rotile”.
–  În articolul scris de dvs, ați menționat că “După achiziție, s-a constatat că din aceste trenuri lipseau piese și cădeau șuruburi, problemă monitorizată și de către SRI”. CAF precizează: “Fiecare garnitură de tren a fost verificată minuțios înainte de livrarea către Metrorex, nefiind identificată vreo problemă tehnică. Asamblarea componentelor (șuruburi, piulițe, șaibe etc.) a fost realizată folosind instrumente calibrate și monitorizate, aceleași instrumente fiind folosite pentru mentenanța flotei. Metrorex a verificat întreaga flotă inainte de livrare, dar și în perioada post-livrare, în faza de teste, în tot acest timp, nefiind detectată nicio problemă tehnică. Ulterior, CAF a verificat toate elementele de fixare de pe trenurile livrate către Metrorex – a căror mentenanță este asigurată de alt operator – în urma investigației și a reviziilor subsecvente nemaifiind semnalată nicio problemă în ceea ce privește fixarea componentelor. Vă asigurăm că Metrorex și CAF tratează cu seriozitate problemele care apar, siguranța pasagerilor fiind mai presus de orice altă considerație”.
–  Afirmație în articol: “Se pare că trenurile CAF au mari probleme tehnice, circulând cu greutate, ceea ce duce la timpi foarte mari de așteptare la ore de vârf. 7-8 minute de așteptare dimineața sau seara reprezintă enorm pentru cine circulă cu acest mijloc de transport”. Precizare: “CAF furnizează material rulant de înaltă calitate, acesta fiind supus unor proceduri regulate și minuțioase de mentenanță și revizie. Trenurile noastre nu sunt predispuse la defecțiuni. Numărul de verificări al acestor trenuri în cadrul procesului de mentenanță se înscrie în normele de întreținere. În general, cele mai performante vehicule feroviare au o operabilitate de 99%, adică sunt disponibile tehnic 99% din timp. Trenurile furnizate de CAF au depășit parametrii contractuali ceruți de Metrorex, monitorizarea relevând un parametru real de operabilitate de 99%”.
– O alta afirmație în articol: “Presa a relatat că trenurile CAF au probleme cu pernele de aer, intrând deseori în service pentru reparații. Acest lucru pune în pericol siguranța cetățenilor”. Referitor la pernele de suspensie, precizăm că dintr-un total de 384 perne de suspensie secundară, mai puțin de 6% au fost înlocuite de inginerii CAF preventiv, iar o analiza tehnică realizată împreuna cu Metrorex nu a arătat că ar exista probleme de suspensii. Sublinem faptul că siguranța pasagerilor nu a fost in nici un moment pusă în pericol.
Vă mai comunicăm că, între timp, CAF își respectă angajamentul față de Metrorex și va livra cele 8 trenuri CAF comandate chiar înainte de termenii contratuali stabiliți.

LEAVE A REPLY