Lovitură dură de la RADET. Pe cine vizează noua lege

0
1168

centrala_64238700-500x281

Debranșările de la RADET-uri ar putea fi interzise complet. Dîncu – posibil “țar” național al încălzirii centralizate, scrie Profit.ro.

Debranșările de la sistemele de încălzire centralizată (SACET), în scopul instalării de centrale termice de apartament sau de bloc, ar putea fi interzise complet, iar Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, condus în prezent de vicepremierul Vasile Dîncu, s-ar putea transforma într-un soi de supraautoritate de control și monitorizare la nivel național a serviciului de alimentare cu energie termică a populației, potrivit unui proiect de lege aflat aproape de votul în plen în Camera Deputaților, cameră decizională.

Este vorba de un proiect de modificare a Legii serviciului public de alimentare cu energie termică. Acesta a fost inițiat în urmă cu 8 ani de deputații Iulian Iancu (PSD) și Dan-Radu Rușanu, Mircea Ciopraga, Ioan Cristea și Ioan-Silviu Lefter (PNL). Proiectul a fost adoptat de Senat în septembrie 2008 și trimis la deputați, iar ultimul aviz acordat în cadrul procedurii de la Cameră a fost cel al Comisiei Juridice, în ianuarie 2009.

De atunci, proiectul a “băltit” în sertarele Camerei Deputaților. Săptămâna trecută, Comisia de Industrii a trimis în cele din urmă Biroului Permanent raportul asupra proiectului de lege, cu numeroase amendamente admise, care schimbă fundamental varianta adoptată de Senat.

Cea mai importantă modificare introdusă este cea care stipulează că “deconectarea unui consumator de energie termică dintr-un condominiu și debranșarea totală a instalațiilor interioare de încălzire și/sau pentru apă caldă menajeră ale unui utilizator tip condominiu sunt interzise în cazul în care condominiul se află într-o zonă unitară de încălzire prin sistem centralizat de alimentare cu energie termică“.

Sunt necesare câteva explicații. Legea în prezent în vigoare definește “zona unitară de încălzire” ca “areal geografic aparținând unei unități administrativ-teritoriale, în interiorul căruia se poate promova o singură soluție tehnică de încălzire”. Zonele unitare de încălzire se decretează ca atare de către primării. Acestea pot decide că, într-o anumită zonă, toată lumea trebuie să se încălzească fie prin sistem centralizat, fie prin centrale individuale pe gaze, fie prin altă metodă, care să fie însă unica în acea zonă. Inutil de precizat că, acolo unde au stabilit zone unitare, autoritățile locale au mers pe varianta încălzirii centralizate.

De exemplu, la Galați, primăria a stabilit prin hotărâre încă din 2008 o zonă unitară de încălzire prin sistem centralizat, în care sunt incluse foarte multe din blocurile de locuințe din municipiu. Locatarii acestora nu au dreptul să se debranșeze de la sistemul centralizat de încălzire, nici individual și nici colectiv, adică grupați în asociații de proprietari.

Cu alte cuvinte, pe legislația actuală, este la latitudinea autorităților locale dacă stabilesc sau nu zone unitare de încălzire, în care să fie interzise debranșările de la încălzirea centrală. De altfel, legea stipulează expres că autoritățile locale sunt cele care “au ca atribuție stabilirea zonelor unitare de încălzire, pe baza studiilor de fezabilitate privind dezvoltarea regională, aprobate prin hotărâre a Consiliului Local, a Consiliului Județean sau a Consiliului General al Municipiului București ori a Asociației de Dezvoltare Comunitară, după caz”.

Mai mult, legea în prezent în vigoare nu stipulează nicăieri în mod expres interdicția de debranșare în zonele unitare de încălzire, în pofida definiției acestora, ceea ce a făcut ca, în multe localități unde au fost stabilite astfel de zone de către municipalități și au fost interzise debranșările, locatarii și asociațiile de proprietari să dea în judecată primăriile și să câștige, inclusiv în baza legislației europene care garantează libertatea de alegere a furnizorilor de servicii.

LEAVE A REPLY